неділя, 23 лютого 2014 р.
Арабески
Арабеска (італ. arabesco - арабський) - європейська назва складного східного середньовічного орнаменту, що складається з геометричних і рослинних елементів. Арабеска може включати вишукану графіку арабського шрифту. Особливого поширення набули арабески в епоху відродження, а пізніше арабесками стали називати химерний орнамент тільки з рослинних форм (стилізованого листя, кольорів, стебел і тому подібне), що становлять складні переплетення.
Арабеска (Арабески) - вид орнаменту : химерне поєднання геометричних і стилізованих рослинних мотивів, що іноді включає стилізований напис (під арабську вязь або рукописну). Арабеска будується на повторенні і множенні одного або декількох фрагментів візерунка. Нескінченний, протікаючий в заданому ритмі рух візерунків може бути зупинений або продовжений в будь-якій точці без порушення цілісності візерунка. Такий орнамент фактично виключає фон, оскільки один візерунок вписується в інший, закриваючи поверхню (європейці називали це "боязню порожнечі"). Арабеску можна розміщувати на поверхні будь-якої конфігурації, плоскої або опуклої. Немає ніякої принципової різниці між композиціями на стіні або на килимі, на палітурці рукопису або на кераміці.
У мистецтвознавстві багатьох країн Європи термін арабеска має і вужче значення: орнамент лише із стилізованих рослинних мотивів (в протилежність мореске - орнаменту з геометричних мотивів)
Музика Індії
Музика в Індії спочатку
розумілася як божественний прояв. Через неї відкривався шлях до єднання з
божественним початком. У древніх трактатах філосовсько-містичне тлумачення самої природи музичних
звуків мало на увазі злиття явищ фізичного і духовного порядку. Транцендентальне значення ритму відбилося в слові тала, що означає
його, оскільки його значення інтерпретується таким чином: перший склад - та -
виходить від тандава (несамовитий космічний танець Шиви), а другий - ла - від ласья (його жіноча протилежність - привабливий
танець богині Парвати). Музичному звуку як божественному дару наказувала
здатність сильної дії, як прославляючого характеру, так і руйнівного. Так
проявлявся постійний живий взаємозв'язок між природою, музикою, людиною на
самих різних рівнях. Наприклад, відповідність семи барв веселки семитоновому
звукоряду (з властивою обом багатою палітрою барвисто-звукових перехідних
відтінків) виражається в чуттєвому сприйнятті людиною колірної гами звуків і
звукового забарвлення кольору. Далі - відповідність пір року, внутрідобовій
циклічності певним звукам, інтонаціям і емоційним станам людини. Так,
наприклад, особлива загостреність почуттів ощутима в перехідні години доби (від
дня до ночі, від ночі в день), і це присмерковий час (сандхи), відмічений
злиттям фаз свідомого і підсвідомого сприйняття, відводився для медитації і
молитов. Основу ведичної музики состовляла саманга. По суті своїй, саманга була
співом, що розвинувся зі священних віршів Рігведи, що перетворилися в
музично-поетичні гімни (самани), Самаведу, що склали. Що виросла на основі
гімнів Самаведи, стотра, в процесі свого розвитку
вийшовши за межі ритуальності, набула самостійної форми. Поступово
ускладнювалася її композиційна структура і мелодійна мова. Стотра була основним
жанром майже до XV століття н.е., поки не почала відтіснятися на другий план
іншими, складнішими жанрами. Проте це зовсім не означало її повного зникнення.
Просто з часом, втративши минулу популярність, але, залишаючись все ж потрібною
і співакам, і слухачам, вона стала рідше звучати в концертному виконанні. Таким
чином, про стотре можна сказати, що вона стала тією "живою ниткою",
яка простягнулася від Самаведи, - головного
музичного матеріалу ведичної епохи до рагсангит, нині процвітаючій індійській
музиці.
Інструменти:
Сітар
Сітар має два резонатори і рухливі лади. Під містками розташовано двадцять резонуючих струн, які надають інструменту його типовий носовий звук, наповнений обертонами. Оскільки основні струни знаходяться тільки на лівій частині ладу, їх можна підтягнути на праву сторону, що дозволяє музикантові ковзати по щонайтонших відтінках тону в межах інтервалу до трьох нот. Ситар вважається типовим індійським інструментом.
Бансурі
Бансурі вважається найбільш близьким до людського голосу інструментом. Багатство
щонайтонших відтінків тону досягається завдяки техніці вдування і затискання
семи отворів для пальців. На флейті можна грати тільки в одній октаві.
Сантур
Сантур
зветься "шата тантра провина", що означає сто-струнная лютня. Він
виробляє широкий діапазон тональних ефектів, що нагадують звучання фортепіано
або арфи. На сантуре грають за допомогою пари зігнутих паличок, зроблених з
деревини волоського горіха. Інструмент складається з резонатора трапецієвидної
форми з двадцятьма п'ятьма - двадцятьма дев'ятьма містками з кожного боку і по
чотири струни на кожному містку. Дві струни налагоджено на однаковій висоті.
Сарангі
Сарангі - це
найважливіший струнний інструмент в Гандхарва Веде. Сарангі має три - чотири
основні струни і від тринадцяти до тридцяти шести резонуючих струн. На цьому
інструменті грають за допомогою смичка. Техніка гри дуже незвичайна, оскільки
музикант не притискує струни кінчиками пальця, а торкається їх збоку і знизу тією
частиною пальця, де починає рости ніготь. Насичений і дуже приємний звук
саранги ідеальний як акомпанемент для вокалу. Ефект відбитого звуку резонуючих
струн сильніше чим у сітара або сарода.
Tабла
Tабла
складається з двох барабанів різного розміру, які завжди граються в парі, : на
меншому, дерев'яному "дайя", грають правою рукою; на металевому
"байя", який за формою нагадує чайник, грають лівою рукою. Основний
розмір підтримується на "байя", тоді як варіації вибивають на
"дайя".
Витоки японського театру
Витоки японського театрального мистецтва сходять до
древніх обрядових дійств землеробських свят. Географічне положення Японії
(країна розташована на островах) зумовило ізоляцію японської культури, у тому числі
театрального мистецтва. У 7 - 8 вв. відбувається поступове залучення
ізольованої острівної країни до східно--азіатської цивілізації, представленою
тоді культурою Кореї, Китаю, Індокитая. В цей час на японський грунт
переносяться театральні форми, що існували тоді в різних країнах Східної Азії.
Одні з них увійшли до історії японського театру з найменуванням гигаку, інші -
бугаку. Відомості про ці представлення збереглися в пам'ятниках писемності,
окремі види їх існують і сучасному японському театрі. Перше представлення
гигаку в Японії було влаштоване в 612 корейцем Мимаси. Представлення гигаку
були підтримані принцом-регентом Сетоку тайси, який ввів гигаку в ритуал
буддійського богослужіння. Для підготовки професійних виконавців в Сакураи
(провінція Ямато, нині префектура Нара) була створена спецшкола музики і танцю.
Представлення гигаку влаштовувалися на відкритих майданчиках буддійських храмів
і монастирів.
Обов'язковою частиною представлення був хід (гедо),
учасники якого носили маски. Очолював хід ведучий(сучасні релігійні процесії
очолює персонаж в масці тэнгу, який як би розганяє злих духів). За ведучим йшли
музиканти, що грають на флейті (фуэ), литаврах (курэцудзуми) і мідних тарілках
(добеси), а за ними хлопець, ведучий на поводі виконавця, що зображує
символічного лева (лев зустрічається в сучасних танцювальних представленнях
Японії). Услід за хлопцем з левом групами виходили інші учасники представлення
: гоко - благородний принц в масці і пишному наряді, що церемонно танцював з
віялом під протяжні звуки флейти; потім карура - орел, що виконував танець, що
відтворював боротьбу із змією (танець увійшов до багатьох представлень
японського театру); наступна пара (конрон і рикиси) розігрувала комедійний
епізод, в якому брали участь чотири девушки-годзе. Конрон, танцюючи, спокушав
дівчат, Но рикиси нападав на нього і відбирав спис. Далі слідували епізоди, в
яких виступали старий і дитина, пан і слуга і інші. Усі ці сценки виконувалися
під релігійну музику.
В цілому представлення гигаку складалося з примітивних
танцювальних п'єс, персонажі яких також виступали в масках (збереглося більше
200 масок). Розквіт мистецтва гигаку доводиться на початок 8 ст., надалі (після
11 ст.) воно було витиснене іншими видами театру музичного мистецтва або
злилося з ними. Частини гигаку, що видозмінилися, увійшли до тих, що прийшли
йому на зміну представлення бугаку, і сангаку (набувають поширення з сірок. 8
ст.).
Бугаку - музично-танцювальне представлення, що
включає елементи китайського, корейського, індокитайського, в'єтнамського і
яванця театрального мистецтва. Мистецтво сангаку, що розвинулося надалі (до 11
століття) в саругаку, включало різні види масового народного мистецтва :
комедійну пантоміму, народні пісні і танці, акробатику, фокуси, жонглювання,
виступи лялькарів і інших. Бугаку отримало підтримку придворної аристократії і
буддійського духовенства і увійшло складовою частиною в придворні церемонії,
храмовые свята і богослужіння. Представлення сангаку були розраховані на
народного глядача.
У кінці 8 - початку 9 вв. бугаку виконували
професійні актори, традиції передавалися у спадок в артистичних сім'ях (згодом
ця спадкоємність увійшла до усіх видів класичного японського театру). Бугаку
розігруються на дерев'яних помостах споруджених перед храмами або на палацових
територіях. Центральна частина сценічного майданчика, призначена для виконання
основних танців, височіє над помостом, покритим яскраво-червоним лаком. У
деяких храмах існують постійні сцени для бугаку (земляні або кам'яні).
Виконавці одягнені в яскраві костюми і страхітливі маски, вирізані з дерева і
часто забарвлені в яскраві кольори. Танці супроводжуються музикою (гагаку) і
співом. З двох сторін біля помосту ставляться великі барабани (дадайко)
заввишки більше 3 м Серед інших музичних інструментів: бива і кото (тип арфи),
це (близька флейті), хитирики (своєрідна сопілка), барабани (тайко) і гонги
(секо).
До початку 12 віків мистецтво бугаку прийшло до
занепаду. Його змінили нові види музичних представлень - дэнгаку і саругаку, що
користувалися популярністю серед військового стану, який прийшов на зміну
аристократії, вищому буддійському і синтоистскому духовенству. Проте мистецтво
бугаку неисчезло, в сучасній Японії воно користується заступництвом
імператорського двору і зберігається в окремих буддійських і синтоистских
храмах. Елементи бугаку послужили основою класичного музичного і танцювального
мистецтва Японії. Його традиції зберігаються в сучасному японському театрі.
Представлення бугаку відвідує круг глядачів, що запрошуються в імператорський
палац, або фахівці мистецтвознавці під час фестивалів класичного японського
мистецтва. Для широкої публіки два-три разу в рік влаштовуються концерти музики
гагаку.
Представлення саругаку влаштовувалися під час
релігійних свят. Виконавцями були представники з народу. Искувсство саругаку
швидко завоювало велику популярність. Три століття опісля воно набуло
покровителів в особі великих храмів і монастирів. У саругаку включалися
придворні, ритуальні і сільські пісні і танці. Виникла особлива форма театральної
вистави - саругаку-но, що стала прототипом майбутніх представлень театру Но.
Комедійна частина саругаку до 14 століття розвинулася в кегэн - короткі п'єси,
що включають побутові комедійні, а іноді сатиричні сцени. Мова кеген проста,
близька розмовному.
Паралельно розвивалося театральне мистецтво,
засноване на піснях і танцях сільських місцевостей, - дэнгаку, дэнгаку-но . До
кінця 14 ст. ця форма представлень з'єдналася з саругаку-но і на її основі театральні діячі Конамі
(Канъамі) і його син Дзєамі створили новий вид театру Но. Представлення театру
Но побудовані на танцях і музиці.
Дію супроводжують оркестр з флейт (фуэ), барабанів
різних розмірів (копудзуми, окава, тайко) і чоловічий хор, які розташовуються
на сцені. Сцена покрита дахом, з лівого боку знаходиться поміст - хасигакари,
який служить для виходу акторів. Декорації відсутні. Для оформлення спектаклів
використовується умовна символічна бутафорія. Головні дійові особи виступають в
масках. Більшість сцен побудована на пантомімі. Зміна то повільних і урочистих,
то бурхливих і стрімких рухів актора виражає переживання героя, про які
оповідає хор. Частина тексту вимовляється акторами, що використовують манірну
декламацію або горловий спів. Драматургія театру Но заснована переважно на
японській класичній літературі, народних і буддійських легендах. Дія в цих
п'єсах розвивається повільно. Усі ролі виконуються чоловіками. Канъами і
Дзэами, що виступали як актори, постановники, драматурги, композитори,
заснували школу Кандзэ, провідну школу театру Но, що збереглася і в сучасному
японському театрі. Вони заклали естетичні основи усього традиційного театр,
мистецтва Японії.
Міжусобні війни, що приголомшували Японію упродовж усього
16 ст., припинили розвиток театру Но. З 17 ст., після встановлення панування
Иэясу Токугава (1542 - 1616), представлення набувають церемоніального характеру
і влаштовуються лише по урочистих випадках. Кегэны, що існували до сірок. 17
віків як імпровізовані інтермедії, стали записуватися. Окрім існуючої школи
Кандзэ, виникли ще чотири школи театру Но: Компару, Хосе, Конго і Кита. Актори,
що виступали в кегэнах, розділилися на дві школи: Окура і Идзуми (ці школи
збереглися і в сучасному японському театрі.). Буржуазна революція Мэйдзи (1867
- 1868), що знищила військово-феодальну диктатуру, викликала зміни і в театрі.
Позбувшись урядової підтримки, багато акторів театру Но були вимушені змінювати
професію. Театру Но існував тільки для аристократичної публіки, положення його
було нестійким до тих пір, поки він не став виражати ідеї і відповідати смакам
великої буржуазії і інтелігенції, що народжувалася.
Закінчення міжусобних воєн (почало 17 віків) і сталий
світ сприяли зростанню міст, розвитку торгівлі і ремесел. Це привело до
поліпшення добробуту міського населення, пожвавлення різних сфер культурного
життя. З'явилися нові театральні форми, що стали надалі провідними жанрами
класичного японського театру, - дзерури і театр Кабуки.
Театр дзерурі поєднує мистецтво ляльководів,
співаків-оповідачів і музикантів. Він виник в кінці 16 століття.
Музично-пісенна оповідь дзерури, що виконувався
раніше мандруючими оповідачами під акомпанемент бива (інструмент типу лютні),
була сполучена з представленням ляльок і стала виконуватися під акомпанемент
сямисэна (струнний інструмент). Музична мелодика дзерури пов'язана з театром Но,
мистецтво водіння ляльок запозичене з представлень сангаку. Перші представлення
дзерури влаштовувалися в Кіото. На початку 17 століття лялькарі перебралися в
Эдо (нині Токіо). Після пожежі 1657 року, що винищив квартали столиці, театри
ляльок перемістилися в район Осака-Кіото, де влаштувалися остаточно. З'явилися
стаціонарні театри ляльок з добре обладнаними сценами.
На початку розвитку японського театру ляльок існували
різні типи виконання дзерури. У кінці ж 17 віків творчу співдружність
театральних діячів Такэдава Гонэмо (виконавець на сямисэне), Есида Сабуробэй
(ляльковод) і співака - оповідача Такэмото Гидаю в театрі "Такэмотодза"
і пізніше за драматурга Тикамацу зробило значний вплив на формування і
подальший розвиток театру дзерури. Такэмото Гидаю створив новий стиль виконання
дзерури - гидаюбуси, який зберігся і в сучасному японському театрі ляльок. Ім'я
Гидаю (Гидайю) стало прозивним, їм називають усіх співаків-оповідачів театру
дзерури і театру Кабуки. Тикамацу - автор більше 30 п'єс для театру Кабуки і
більше 100 п'єс дзерури. Багато хто з них входить в репертуар сучасного театру
дзерури і театру Кабуки. Для театру дзерури писали п'єси також драматурги
Намики Соска, Тикамацу Хандзи і інші.
До часу революції Мэйдзи в країні було всього
декілька театрів напряму дзерури. У 1909 залишився один стаціонарний театр в
Осака - "Бунракудза" ("Асахидза") і театр
"Авадзи".
Театр Кабукі виник в 17 столітті і досяг розквіту до
кінця 18 віків. Форма представлення, що склалася в цей час, зберігається і в
сучасних театрах Кабукі. Спектаклі цього театру, на відміну від театру Но, що
орієнтується на обмежений круг любителів древнього мистецтва, розраховані на
ширшого глядача. Витоки мистецтва Кабукі сходять до представлень комедіантів -
виконавців невеликих сценок, фарсів, в які входили танець і спів. Мистецтво
театру Кабукі увібрало в себе елементи театрів Но і дзерурі.
Виникнення театру Кабукі пов'язане з ім'ям служивого
буддійського храму О-Куні в Кіото (1603). О-Куні виступала на відкритих
майданчиках з танцями релігійного характеру, включаючи в них елементи народних
танців нембуцу-одори. Танці перемежалися комічними інтермедіями. На цьому етапі
представлення називалися О-Куні-кабукі (Кабукі О-Куні), онна-кабукі (жіночий
Кабукі) або юдзе-кабукі (Кабукі куртизанок).
У 1629 році уряд заборонив жіночі трупи, мотивуючи це
необхідністю охорони громадської моральності. На зміну їм прийшли трупи, що
складаються з хлопців, що виступали в жіночих костюмах і гримі. Трупи
називалися вакасю-кабуки (Кабуки хлопців). Ці представлення були пройняті
еротикою; у 1651 році вони були заборонені. З того часу трупи формувалися з
акторів-чоловіків (яро-кабуки).
Театри Кабукі використовували п'єси з репертуару
театру Но, як комедійні інтермедії - дещо видозмінені кегэны, потім з'явилися
1-2-актні, а до кінця 17 - початку 18 вв. і багатоактні драми із складною сюжетною
лінією. Спочатку п'єси писалися акторами, потім в театр були притягнені
професійні драматурги. Відомими стали актори Саката Тодзюро, Йосидзава Аямэ,
Итикава Дасдзюро I і інші. Щоб відвернути публіку від театрів дзерури, театру
Кабуки була усовершенствованна (розширена, забезпечена поворотним кругом), над
місцями для глядачів влаштований дах. Театри Кабуки запозичували драматургічну
форму дзерури, ввели співака-оповідача гидаю, який під акомпанемент сямисэна
коментував те, що відбувається на сцені (розповідав про роздуми і переживання
героя). Пряма мова дійових осіб, на відміну від театру ляльок, вимовлялася
акторами. Актори Кабуки запозичували і елементи руху ляльок, поширений в театрі
ляльок прийом швидкої зміни костюма прямо на сцені. Художні прийоми, що
склалися в театрі Кабукн, стали канонічними. Популярність отримав також новий
вид музично-пісенного супроводу - нагаута (склався в Осака). Були створені
танцювальні п'єси - сесагото. До кінця 18 віків театр Кабуки досяг вершини
свого розвитку і придбав форму, яка зберігається в сучасному японському театрі.
Спектаклі Кабукі влаштовуються в спеціально
обладнаних великих театральних приміщеннях на широких, але неглибоких сценах. З
лівого боку до сцени пристроюється поміст ханамити, що йде від сцени через
увесь зал для глядачів і службовець додатковим сценічним майданчиком. Жіночі
ролі в цьому театрі за традицією виконуються акторами-чоловіками (оннагата).
У 17 - 18 вв. на сцені театру Кабукі відтворювалося
життя феодальної знаті і простих людей середньовічного міста. Надалі на його
сцені затвердилася героїчна і романтична тематика. Програма представлення
Кабукі складається зазвичай з декількох п'єс: історичної (дзидаймоно),
побутової (сэвамоно) і танцювальної (сесагото).
У кінці 70-х рр. 19 ст. Японія вступила на шлях
капіталістичного розвитку. Пов'язані з цим соціальні і політичні перетворення в
країні викликали і нові вимоги до театрального мистецтва. У 1886 було створено
Суспільство театральних реформ ("Энгэки кайрекай"), почалися жваві
дискусії в середовищі драматургів, літераторів і театральних діячів. На сцені
театрів Кабуки з'явилися нові побутові п'єси, що відбивали сучасне життя, -
дзангири, і реалістичні історичні п'єси кацурэкимоно. Багато хто з них був
написаний драматургом Каватакэ Макуами. Ці п'єси не отримали широкої
популярності, не збереглися в репертуарі Кабуки. Але вони мали значення як
спроба театрів відгукнуться на нові інтелектуальні запити глядачів у рамках
класичних традицій. Упродовж усієї своєї історії театр Кабуки був широко
поширеним видом театрального мистецтва Японії. Невеликі трупи давали
представлення Кабуки по всій країні. Після 1-ої світової війни відбувається
централізація цього жанру. Дрібні трупи, що гастролювали по країні, перестали
існувати. Представлення Кабуки влаштовуються у великих містах, у величезних,
спеціально побудованих театрах. У Токіо є три такі театри, в Осака - два, в
Кіото і Нагоя - по одному. Зазвичай трупи дають представлення двічі в день.
Майже усі трупи Кабуки належать компанії "Сетику", існуючій з 1902
року і знаходяться під її контролем. У це об'єднання не входить лише
прогресивна театральна трупа Кабуки "Дзэнсиндза", очолювана
Каварадзаки Тедзюро, і трупа, що знаходиться під контролем компанії "Тохо".
У репертуар сучасних театрів Кабуки входять в
основному класичні п'єси в канонічній інтерпретації, а також п'єси синкабуки
(новий Кабуки), створені у кінці 19, - початку 20 вв. і що відрізняються
реалістичнішою формою. Ставляться також п'єси, написані сучасними драматургами,
зазвичай на історичні сюжети. Ці п'єси за формою наближаються до сучасної драми
(сингэки).
Інша класична форма японського театру - театр Но -
піддався деяким реформам після 2-ої світової війни. Були створені об'єднання
любителів цього мистецтва. Спектаклі театру Но відбуваються регулярно. Кожен
місяць в Токіо влаштовується більше двадцяти представлень Но, але вони
розраховані на вузький круг глядачів, тому програму виконують не більше двох
днів підряд. Сучасні трупи акторів Но зберігають колишню середньовічну
структуру, що нагадує структуру гільдій. Існує асоціація акторів театру Но -
"Ногаку кекай". Молоді актори, що працюють в цих театрах, шукають
шляхи для розширення круга глядачів і перетворення театру Но в сучасніше
видовище.
У Токіо є декілька будівель театрів, де даються
представлення театру Но: "Кандзэ капкан", "Суйдобаси",
"Хосе", "Умэвака" і інші; у Кіото - "Конгокай",
"Кандзэкай" і сцена храму "Ниси Хонгандзи"; у Осака -
"Оцуки" і "Ямомото". Театри Но є в містах Канадзава і
Фукуока (будівлі не закріплені за певними трупами). Після 2-ої світової війни
посилився інтерес до жанру кегэн. Для широких глядачів стали влаштовуватися
регулярні представлення кегэн.
У кінці 19 - нач. 20 вв. виникли нові види
театрального мистецтва : симпа, сингэки, синкокугэки.
Симпа - нова театральна школа, що виникла в кінці 19
століття в результаті демократичного руху "Дзию минкэн ундо" (Рух за
вільні народні права). Вона еклектично з'єднала в собі елементи традиційного і
нового театрів. Частина спектаклів цього театру побудована на прийомах театру
Кабуки, частина ставиться як сучасна драма сингэки. У репертуарі симпа
переважає мелодрама, що розповідає про життя Японії кінця 19 -начала 20 вв. З
сучасних авторів, що пишуть для симпа, найбільш відомий Кавагути Мацутаро. У
60-і рр. в Японії працює тільки одна трупа симпа : провідні актори цієї трупи :
Мидзутани Яэко, Исии Кан і Оя Итидзиро.
Синкокугэки - популярний театральний жанр, що склався
на основі творчої діяльності трупи, організованою Савада Седзиро в 1917 році.
Ця трупа прагнула створити театр для широких народних мас. П'єси синкокугэки
переважно показують життя воїнів-феодалів. Актори театру частково запозичували
виконавську техніку Кабуки. Вони створили особливий спектакль - кэнгэки
(спектакль з битвою на мечах). Керівники - Симада Цього і Тацуми Рютаро. Серед
сучасних драматургів, що пишуть п'єси для синкокугэки - Ходзе Хидэдзи.
Сингэки - сучасна драма, що з'явилася в Японії на
початку 20 століття під впливом європейського театру. Її формуванню сприяла
діяльність Цубоути Сее і Осанаи Каору. У 1909 році Цубоути Сее заснував
театральну асоціацію "Бунгэй кекай", де молоді актори на матеріалі
європейської драматургії навчалися новому драматичному мистецтву. У ці ж роки
був створений театр "Дзию гэкидзе", який очолили відомі актори Кабуки
Итикава Садандзи II і драматург Осанаи Каору. Цей театр познайомив японських
глядачів з творами Г. Ибсена, М. Горького, Г. Зудермана, Би. Шоу і інших. Для
розвитку сингэки велике значення мала діяльність театру "Цукидзи
сегэкидзе", створеного в 1924 році Осанаи Каору в співдружності з видатним
прогресивним режисером Хидзиката Еси. Театр наслідував у своїй роботі принципи
системи Станиславского. У перші роки свого існування театр сингэки ставив кращі
зразки західноєвропейської драми; вітчизняної драматургії в їх репертуарі не
було. Надалі стала розвиватися нова японська драматургія, з'явилися п'єси на
історичні і сучасні сюжети. Багато хто з них піднімає злободенні проблеми,
порушує гострі політичні питання. Провідні драматурги 5 0 - 6 0 - х рр. :
Кіносита Дзюндзи, Мураяма Томоеси, Утимура Наоя, Мисима Юкио, Танака Тикао та
ін.
Значне місце в репертуарі труп сингэки займають
сучасні перевідні п'єси. Серед них твори російських і сучасних драматургів. У
1963 - 1964 рр. в театрах Токіо були поставлені: "На дні",
"Мати" по Горькому, "Дядя Ваня"; "Піднята цілина"
по Шолохову, "Втрачений син" Арбузова, "Дванадцять місяців"
Маршака і інші.
У 1967 в Японії працювало св. 40 труп сингэки,
найбільш великі з них, : "Хайюдза" (керівник Сэнда Корэя),
"Мингэй" (керівник Уно Дзюкити), "Токе гэидзю-цудза"
(керівник Мураяма Томоеси), "Сип сэйсакудза" (керівник Маяма Михо). З
труп сингэки тільки "Хайюдза" має свою будівлю. Кожна нова постановка
в середньому витримує від 5 до 20 представлень. Більшість труп сингэки входять
в об'єднання "Сингэкидан кегикай". Найбільш відомі актори сингэки :
Сэнда Корэя, Такидзава Осаму, Уно Дзюкити, Одзава Эйтаро; актриси: Ямада Исудзу,
Сугимурара Харуко, Ямамото Ясуэ.
Драматургія японського театру
Японська драматургія зародилася в театрі Но.
Традиційна Японська драматургія ділиться на драматургію театру Но (екеку і
кегэн), театру ляльок - дзерурі, театру Кабукі і сингєкі.
Драматургія
театру Но.
Драматургічна форма, що склалася в представленнях театру Но (14 - 15
вв.), складалася спочатку з пісень і танців. Дістала назву екеку. Текст екеку
складається з ритмічної прози, вірша, ораторської і розмовно-побутової мови.
Значить, місце в цих п'єсах відведене хору, який активно включається в дію,
пояснює те, що відбувається на сцені, виражає свої емоції, дає оцінку тому, що
відбувається і т. д. П'єси екеку будуються на гострих конфліктах, розробляють тему
особи і долі. Як сюжети використовуються оповіді і легенди, історичні хроніки і
літературні твори. Більшість п'єс, що становлять репертуар театру Но, написана
в 2-ій половині 14 почало 15 вв. Відомими авторами екеку були: Канами (Канъами)
і його син Дзэами. Серед найбільш популярних п'єс - "Мацукадзе",
"Хагоромо", "Ясима", "Сумидагава",
"Атака". Тексти екеку містять авторські вказівки, що стосуються
музичного характеру декламації, інтонацій, масок, костюмів, реквізиту та ін. В
театрі Но використовуються і інші драматургічні форми, наприклад кегэн -
невелика комічна п'єса, схожа з фарсом, виконувана в інтервалах між великими
п'єсами. Кегэн реалістично показує життя різних шарів суспільства Японії 15 -
16 вв. П'єси ці написані розмовною мовою на побутові сюжети. Поєднання в
спектаклях театру Но екеку і кегэнов дає можливість досягати в представленнях
великої тематичної і стильової різноманітності. Побутові діалоги кегэнов
контрастують з тонкою гармонійністю, поетичністю екеку. До кінця 16 ст. кегэны
передавалися изустно від учителя до учня. Часто тексти мінялися і
пристосовувалися до окремих виконавців. В кінці 17 століття з'явилися записи
текстів кегэнов із зауваженнями і коментарями, що відносяться до постановки.
Тексти кегэнов, використовувані в сучасному японському театрі, піддалися
значитительной обробці, автори більшості з них невідомі.
У
16 столітті виникла драматургія театру ляльок - дзерури. У основі цього виду
японської драматургії - старовинна народна пісенна оповідь, яка в 16 столітті
була сполучена з традиційним представленням театру ляльок і придбала певне
мелодійне звучання. У дзерури зберігається розповідна форма; співак-оповідач
гидайю (гидаю) читає співучо під акомпанемент сямисэна (струнний інструмент)
текст, супроводжуючий дію. Авторська мова доповнює і коментує те, що
відбувається; у тексті дзерури часто важко відокремити мову оповідача і репліки
персонажів. З кінця 17 столітті виникає тенденція до драматизації дзерури.
Тексти набувають точнішої драматургічної форми, не втрачаючи при цьому оповідного
характеру. Видатний японський драматург Тикамацу Мондзаэмон більшість своїх
п'єс (140) написав у формі дзерури ("Кокусэнъя кассэн", "Хэйкэ
Него-га сіма" і інші). Форма дзерури була запозичена театром Кабуки.
Драматургія театру Кабуки.
Виникає в 2-ій половині 17
ст., коли в представлення театру Кабуки, що складалися з танцювальних сцен,
включається текст. Відповідно до сюжету, наміченого сценарію, провідні актори
самі писали для себе текст, який часто мінявся в процесі імпровізації. У кінці
17 столітті з'явилися професійні драматурги, що писали багатоактні п'єси.
Зазвичай драматурги писали п'єси для певного театру. Провідний актор і керівник
трупи давали план нової п'єси головному драматургові, який розробляв сюжет,
писав основні сцени, решту дописували його асистенти, молодші драматурги
(автором п'єси вважався головний драматург). Драматурги театру Кабуки
запозичували і пристосовували для сцени Кабуки п'єси театру Но і інших театрів.
У театрі Кабуки з'явилися так звані мацубамэ-моно, або нотори-моно, засновані
на драмах екеку. Оброблялися також кегэны і створювалися нові п'єси у формі
кегэнов. У театрі Кабуки отримала поширення і драматургія дзерури. П'єси
дзерури піддавалися переробці, частину тексту виконував сказитель-гидаю, інша
частина передавалася акторам. Такі п'єси дістали назву марухон кабуки. Видатним
представником драматургії театру Кабуки і театру дзерури був Тикамацу
Мондзаэмон. Серед видатних драматургів театру Кабуки - Намики Седзо, Намики
Гохэй, Сакурада Дзискэ. Вони писали своєрідні побутові драми з сучасного їм
життя городян. Дещо пізніше з'явилися драми, в яких отримали розвиток елементи еротики,
прийоми гротеску. Найбільший драматург цього напряму - Цуруя Намбоку IV
(середина 18 - почало 19 вв.). Його п'єса "Токайдо ецуя кайдан"
зберігається в репертуарі сучасного японського театру. Класиком драматургії
Кабуки вважається також Каватакэ Мокуами. Його творчість відбила період розпаду
феодалізму і початку розвитку капіталізму в Японії (п'єси
"Бэнтэнкодзо", "Котияма Сосюн", "Саннин китиса").
Мокуами писав реалістичні історичні п'єси - кацурэкимоно і п'єси про сучасників
- дзангиримоно. У кінці 19 - почало 20 вв. з'являються п'єси синкабуки (перша
історична драма Цубоути Сее "Кири-хитоха"), що наближаються за формою
до сучасної європейської драми. Популярність здобули історичні і побутові п'єси
Окамото Кидо "Сюдзэндзи монога-тари", "Торибэяма синдзю",
"Банті Осараясики" і історичні п'єси Маяма Сэйка "Еритомоно
сі", "Гэнроку Тюсингура" і інші.
У
сучасній японській драматургії зберігаються жанри екеку, кегэн. У репертуарі
театру Но є 250 кегэнов, що розділяються на групи по основних персонажах, :
п'єси про синтоистских богів, про великих феодалів, про спритних слуг, про
зятів, про ченців і інші. Серед кегэнов - "Фукуно ками",
"Уцубодзару", "Суо отоси", "Мидзукакэ муко" і
інші п'єси. У сучасному японському театрі були зроблені спроби створення нових
кегэнов, проте ці п'єси до репертуару театрів не увійшли. Після 2-ої світової
війни жанр кегэн отримує розвиток. У 60-і рр. влаштовувалися представлення
кегэнов, незалежні від представлень театру Но.
Сучасна драма сингєкі.
З'явилася в Японії на початку
20 ст. під впливом європейського театру. Багато письменників створювали драми
як твори, призначені для читання і не придатні для сцени. У кінці 20-х рр.
з'являються п'єси сингэки, написані для постановки в театрі. У 1926 театр
"Цукидзи сегэ-кидзе" поставив п'єсу Цубоути Сее "Пілігрим",
потім в тому ж році були поставлено "Пекло" і "Сина" Осана
і Каору, "Пристрасть" і "Короля життя" Мусякодзи Санэацу і
інші. Рух за пролетарський театр, що розгорнувся в 30-і рр., зробив означає,
вплив на розвиток драматургії сингэки. Висувалися вимоги соціальної
загостреності, політичній актуальності п'єс. Найбільш відома п'єса
"Записки про зграю розбійників" Мураяма Томоеси (1929). Серед кращих
п'єс 30-х рр. - "Вулканічне плато" Кубо Сакає (1938). У роки 2-ої світової
війни розвиток сингэки припинився із-за репресій влади. У післявоєнні роки
відбувається новий підйом цього жанру. Серед драматургів 4 0 - 5 0 - х рр.
Кіносита Дзюндзи, що створив серію п'єс за мотивами японських народних
оповідей, - минвагэки. Серед них "Журавлине пір'я" (1949),
"Казка про Хикоити" (1949) та ін., гостра сатирична п'єса
"Успенье жаби" (1952). Успіхом користується п'єса Мураяма Тимоеси
"Мертве море" (1952). Серед молодих драматургів Японії - Танака
Тикао, Кояма Юсі, Місіма Юкіо, Абе Кобо, Хотта Кіемі і інші.
Підписатися на:
Дописи (Atom)