Витоки японського театрального мистецтва сходять до
древніх обрядових дійств землеробських свят. Географічне положення Японії
(країна розташована на островах) зумовило ізоляцію японської культури, у тому числі
театрального мистецтва. У 7 - 8 вв. відбувається поступове залучення
ізольованої острівної країни до східно--азіатської цивілізації, представленою
тоді культурою Кореї, Китаю, Індокитая. В цей час на японський грунт
переносяться театральні форми, що існували тоді в різних країнах Східної Азії.
Одні з них увійшли до історії японського театру з найменуванням гигаку, інші -
бугаку. Відомості про ці представлення збереглися в пам'ятниках писемності,
окремі види їх існують і сучасному японському театрі. Перше представлення
гигаку в Японії було влаштоване в 612 корейцем Мимаси. Представлення гигаку
були підтримані принцом-регентом Сетоку тайси, який ввів гигаку в ритуал
буддійського богослужіння. Для підготовки професійних виконавців в Сакураи
(провінція Ямато, нині префектура Нара) була створена спецшкола музики і танцю.
Представлення гигаку влаштовувалися на відкритих майданчиках буддійських храмів
і монастирів.
Обов'язковою частиною представлення був хід (гедо),
учасники якого носили маски. Очолював хід ведучий(сучасні релігійні процесії
очолює персонаж в масці тэнгу, який як би розганяє злих духів). За ведучим йшли
музиканти, що грають на флейті (фуэ), литаврах (курэцудзуми) і мідних тарілках
(добеси), а за ними хлопець, ведучий на поводі виконавця, що зображує
символічного лева (лев зустрічається в сучасних танцювальних представленнях
Японії). Услід за хлопцем з левом групами виходили інші учасники представлення
: гоко - благородний принц в масці і пишному наряді, що церемонно танцював з
віялом під протяжні звуки флейти; потім карура - орел, що виконував танець, що
відтворював боротьбу із змією (танець увійшов до багатьох представлень
японського театру); наступна пара (конрон і рикиси) розігрувала комедійний
епізод, в якому брали участь чотири девушки-годзе. Конрон, танцюючи, спокушав
дівчат, Но рикиси нападав на нього і відбирав спис. Далі слідували епізоди, в
яких виступали старий і дитина, пан і слуга і інші. Усі ці сценки виконувалися
під релігійну музику.
В цілому представлення гигаку складалося з примітивних
танцювальних п'єс, персонажі яких також виступали в масках (збереглося більше
200 масок). Розквіт мистецтва гигаку доводиться на початок 8 ст., надалі (після
11 ст.) воно було витиснене іншими видами театру музичного мистецтва або
злилося з ними. Частини гигаку, що видозмінилися, увійшли до тих, що прийшли
йому на зміну представлення бугаку, і сангаку (набувають поширення з сірок. 8
ст.).
Бугаку - музично-танцювальне представлення, що
включає елементи китайського, корейського, індокитайського, в'єтнамського і
яванця театрального мистецтва. Мистецтво сангаку, що розвинулося надалі (до 11
століття) в саругаку, включало різні види масового народного мистецтва :
комедійну пантоміму, народні пісні і танці, акробатику, фокуси, жонглювання,
виступи лялькарів і інших. Бугаку отримало підтримку придворної аристократії і
буддійського духовенства і увійшло складовою частиною в придворні церемонії,
храмовые свята і богослужіння. Представлення сангаку були розраховані на
народного глядача.
У кінці 8 - початку 9 вв. бугаку виконували
професійні актори, традиції передавалися у спадок в артистичних сім'ях (згодом
ця спадкоємність увійшла до усіх видів класичного японського театру). Бугаку
розігруються на дерев'яних помостах споруджених перед храмами або на палацових
територіях. Центральна частина сценічного майданчика, призначена для виконання
основних танців, височіє над помостом, покритим яскраво-червоним лаком. У
деяких храмах існують постійні сцени для бугаку (земляні або кам'яні).
Виконавці одягнені в яскраві костюми і страхітливі маски, вирізані з дерева і
часто забарвлені в яскраві кольори. Танці супроводжуються музикою (гагаку) і
співом. З двох сторін біля помосту ставляться великі барабани (дадайко)
заввишки більше 3 м Серед інших музичних інструментів: бива і кото (тип арфи),
це (близька флейті), хитирики (своєрідна сопілка), барабани (тайко) і гонги
(секо).
До початку 12 віків мистецтво бугаку прийшло до
занепаду. Його змінили нові види музичних представлень - дэнгаку і саругаку, що
користувалися популярністю серед військового стану, який прийшов на зміну
аристократії, вищому буддійському і синтоистскому духовенству. Проте мистецтво
бугаку неисчезло, в сучасній Японії воно користується заступництвом
імператорського двору і зберігається в окремих буддійських і синтоистских
храмах. Елементи бугаку послужили основою класичного музичного і танцювального
мистецтва Японії. Його традиції зберігаються в сучасному японському театрі.
Представлення бугаку відвідує круг глядачів, що запрошуються в імператорський
палац, або фахівці мистецтвознавці під час фестивалів класичного японського
мистецтва. Для широкої публіки два-три разу в рік влаштовуються концерти музики
гагаку.
Представлення саругаку влаштовувалися під час
релігійних свят. Виконавцями були представники з народу. Искувсство саругаку
швидко завоювало велику популярність. Три століття опісля воно набуло
покровителів в особі великих храмів і монастирів. У саругаку включалися
придворні, ритуальні і сільські пісні і танці. Виникла особлива форма театральної
вистави - саругаку-но, що стала прототипом майбутніх представлень театру Но.
Комедійна частина саругаку до 14 століття розвинулася в кегэн - короткі п'єси,
що включають побутові комедійні, а іноді сатиричні сцени. Мова кеген проста,
близька розмовному.
Паралельно розвивалося театральне мистецтво,
засноване на піснях і танцях сільських місцевостей, - дэнгаку, дэнгаку-но . До
кінця 14 ст. ця форма представлень з'єдналася з саругаку-но і на її основі театральні діячі Конамі
(Канъамі) і його син Дзєамі створили новий вид театру Но. Представлення театру
Но побудовані на танцях і музиці.
Дію супроводжують оркестр з флейт (фуэ), барабанів
різних розмірів (копудзуми, окава, тайко) і чоловічий хор, які розташовуються
на сцені. Сцена покрита дахом, з лівого боку знаходиться поміст - хасигакари,
який служить для виходу акторів. Декорації відсутні. Для оформлення спектаклів
використовується умовна символічна бутафорія. Головні дійові особи виступають в
масках. Більшість сцен побудована на пантомімі. Зміна то повільних і урочистих,
то бурхливих і стрімких рухів актора виражає переживання героя, про які
оповідає хор. Частина тексту вимовляється акторами, що використовують манірну
декламацію або горловий спів. Драматургія театру Но заснована переважно на
японській класичній літературі, народних і буддійських легендах. Дія в цих
п'єсах розвивається повільно. Усі ролі виконуються чоловіками. Канъами і
Дзэами, що виступали як актори, постановники, драматурги, композитори,
заснували школу Кандзэ, провідну школу театру Но, що збереглася і в сучасному
японському театрі. Вони заклали естетичні основи усього традиційного театр,
мистецтва Японії.
Міжусобні війни, що приголомшували Японію упродовж усього
16 ст., припинили розвиток театру Но. З 17 ст., після встановлення панування
Иэясу Токугава (1542 - 1616), представлення набувають церемоніального характеру
і влаштовуються лише по урочистих випадках. Кегэны, що існували до сірок. 17
віків як імпровізовані інтермедії, стали записуватися. Окрім існуючої школи
Кандзэ, виникли ще чотири школи театру Но: Компару, Хосе, Конго і Кита. Актори,
що виступали в кегэнах, розділилися на дві школи: Окура і Идзуми (ці школи
збереглися і в сучасному японському театрі.). Буржуазна революція Мэйдзи (1867
- 1868), що знищила військово-феодальну диктатуру, викликала зміни і в театрі.
Позбувшись урядової підтримки, багато акторів театру Но були вимушені змінювати
професію. Театру Но існував тільки для аристократичної публіки, положення його
було нестійким до тих пір, поки він не став виражати ідеї і відповідати смакам
великої буржуазії і інтелігенції, що народжувалася.
Закінчення міжусобних воєн (почало 17 віків) і сталий
світ сприяли зростанню міст, розвитку торгівлі і ремесел. Це привело до
поліпшення добробуту міського населення, пожвавлення різних сфер культурного
життя. З'явилися нові театральні форми, що стали надалі провідними жанрами
класичного японського театру, - дзерури і театр Кабуки.
Театр дзерурі поєднує мистецтво ляльководів,
співаків-оповідачів і музикантів. Він виник в кінці 16 століття.
Музично-пісенна оповідь дзерури, що виконувався
раніше мандруючими оповідачами під акомпанемент бива (інструмент типу лютні),
була сполучена з представленням ляльок і стала виконуватися під акомпанемент
сямисэна (струнний інструмент). Музична мелодика дзерури пов'язана з театром Но,
мистецтво водіння ляльок запозичене з представлень сангаку. Перші представлення
дзерури влаштовувалися в Кіото. На початку 17 століття лялькарі перебралися в
Эдо (нині Токіо). Після пожежі 1657 року, що винищив квартали столиці, театри
ляльок перемістилися в район Осака-Кіото, де влаштувалися остаточно. З'явилися
стаціонарні театри ляльок з добре обладнаними сценами.
На початку розвитку японського театру ляльок існували
різні типи виконання дзерури. У кінці ж 17 віків творчу співдружність
театральних діячів Такэдава Гонэмо (виконавець на сямисэне), Есида Сабуробэй
(ляльковод) і співака - оповідача Такэмото Гидаю в театрі "Такэмотодза"
і пізніше за драматурга Тикамацу зробило значний вплив на формування і
подальший розвиток театру дзерури. Такэмото Гидаю створив новий стиль виконання
дзерури - гидаюбуси, який зберігся і в сучасному японському театрі ляльок. Ім'я
Гидаю (Гидайю) стало прозивним, їм називають усіх співаків-оповідачів театру
дзерури і театру Кабуки. Тикамацу - автор більше 30 п'єс для театру Кабуки і
більше 100 п'єс дзерури. Багато хто з них входить в репертуар сучасного театру
дзерури і театру Кабуки. Для театру дзерури писали п'єси також драматурги
Намики Соска, Тикамацу Хандзи і інші.
До часу революції Мэйдзи в країні було всього
декілька театрів напряму дзерури. У 1909 залишився один стаціонарний театр в
Осака - "Бунракудза" ("Асахидза") і театр
"Авадзи".
Театр Кабукі виник в 17 столітті і досяг розквіту до
кінця 18 віків. Форма представлення, що склалася в цей час, зберігається і в
сучасних театрах Кабукі. Спектаклі цього театру, на відміну від театру Но, що
орієнтується на обмежений круг любителів древнього мистецтва, розраховані на
ширшого глядача. Витоки мистецтва Кабукі сходять до представлень комедіантів -
виконавців невеликих сценок, фарсів, в які входили танець і спів. Мистецтво
театру Кабукі увібрало в себе елементи театрів Но і дзерурі.
Виникнення театру Кабукі пов'язане з ім'ям служивого
буддійського храму О-Куні в Кіото (1603). О-Куні виступала на відкритих
майданчиках з танцями релігійного характеру, включаючи в них елементи народних
танців нембуцу-одори. Танці перемежалися комічними інтермедіями. На цьому етапі
представлення називалися О-Куні-кабукі (Кабукі О-Куні), онна-кабукі (жіночий
Кабукі) або юдзе-кабукі (Кабукі куртизанок).
У 1629 році уряд заборонив жіночі трупи, мотивуючи це
необхідністю охорони громадської моральності. На зміну їм прийшли трупи, що
складаються з хлопців, що виступали в жіночих костюмах і гримі. Трупи
називалися вакасю-кабуки (Кабуки хлопців). Ці представлення були пройняті
еротикою; у 1651 році вони були заборонені. З того часу трупи формувалися з
акторів-чоловіків (яро-кабуки).
Театри Кабукі використовували п'єси з репертуару
театру Но, як комедійні інтермедії - дещо видозмінені кегэны, потім з'явилися
1-2-актні, а до кінця 17 - початку 18 вв. і багатоактні драми із складною сюжетною
лінією. Спочатку п'єси писалися акторами, потім в театр були притягнені
професійні драматурги. Відомими стали актори Саката Тодзюро, Йосидзава Аямэ,
Итикава Дасдзюро I і інші. Щоб відвернути публіку від театрів дзерури, театру
Кабуки була усовершенствованна (розширена, забезпечена поворотним кругом), над
місцями для глядачів влаштований дах. Театри Кабуки запозичували драматургічну
форму дзерури, ввели співака-оповідача гидаю, який під акомпанемент сямисэна
коментував те, що відбувається на сцені (розповідав про роздуми і переживання
героя). Пряма мова дійових осіб, на відміну від театру ляльок, вимовлялася
акторами. Актори Кабуки запозичували і елементи руху ляльок, поширений в театрі
ляльок прийом швидкої зміни костюма прямо на сцені. Художні прийоми, що
склалися в театрі Кабукн, стали канонічними. Популярність отримав також новий
вид музично-пісенного супроводу - нагаута (склався в Осака). Були створені
танцювальні п'єси - сесагото. До кінця 18 віків театр Кабуки досяг вершини
свого розвитку і придбав форму, яка зберігається в сучасному японському театрі.
Спектаклі Кабукі влаштовуються в спеціально
обладнаних великих театральних приміщеннях на широких, але неглибоких сценах. З
лівого боку до сцени пристроюється поміст ханамити, що йде від сцени через
увесь зал для глядачів і службовець додатковим сценічним майданчиком. Жіночі
ролі в цьому театрі за традицією виконуються акторами-чоловіками (оннагата).
У 17 - 18 вв. на сцені театру Кабукі відтворювалося
життя феодальної знаті і простих людей середньовічного міста. Надалі на його
сцені затвердилася героїчна і романтична тематика. Програма представлення
Кабукі складається зазвичай з декількох п'єс: історичної (дзидаймоно),
побутової (сэвамоно) і танцювальної (сесагото).
У кінці 70-х рр. 19 ст. Японія вступила на шлях
капіталістичного розвитку. Пов'язані з цим соціальні і політичні перетворення в
країні викликали і нові вимоги до театрального мистецтва. У 1886 було створено
Суспільство театральних реформ ("Энгэки кайрекай"), почалися жваві
дискусії в середовищі драматургів, літераторів і театральних діячів. На сцені
театрів Кабуки з'явилися нові побутові п'єси, що відбивали сучасне життя, -
дзангири, і реалістичні історичні п'єси кацурэкимоно. Багато хто з них був
написаний драматургом Каватакэ Макуами. Ці п'єси не отримали широкої
популярності, не збереглися в репертуарі Кабуки. Але вони мали значення як
спроба театрів відгукнуться на нові інтелектуальні запити глядачів у рамках
класичних традицій. Упродовж усієї своєї історії театр Кабуки був широко
поширеним видом театрального мистецтва Японії. Невеликі трупи давали
представлення Кабуки по всій країні. Після 1-ої світової війни відбувається
централізація цього жанру. Дрібні трупи, що гастролювали по країні, перестали
існувати. Представлення Кабуки влаштовуються у великих містах, у величезних,
спеціально побудованих театрах. У Токіо є три такі театри, в Осака - два, в
Кіото і Нагоя - по одному. Зазвичай трупи дають представлення двічі в день.
Майже усі трупи Кабуки належать компанії "Сетику", існуючій з 1902
року і знаходяться під її контролем. У це об'єднання не входить лише
прогресивна театральна трупа Кабуки "Дзэнсиндза", очолювана
Каварадзаки Тедзюро, і трупа, що знаходиться під контролем компанії "Тохо".
У репертуар сучасних театрів Кабуки входять в
основному класичні п'єси в канонічній інтерпретації, а також п'єси синкабуки
(новий Кабуки), створені у кінці 19, - початку 20 вв. і що відрізняються
реалістичнішою формою. Ставляться також п'єси, написані сучасними драматургами,
зазвичай на історичні сюжети. Ці п'єси за формою наближаються до сучасної драми
(сингэки).
Інша класична форма японського театру - театр Но -
піддався деяким реформам після 2-ої світової війни. Були створені об'єднання
любителів цього мистецтва. Спектаклі театру Но відбуваються регулярно. Кожен
місяць в Токіо влаштовується більше двадцяти представлень Но, але вони
розраховані на вузький круг глядачів, тому програму виконують не більше двох
днів підряд. Сучасні трупи акторів Но зберігають колишню середньовічну
структуру, що нагадує структуру гільдій. Існує асоціація акторів театру Но -
"Ногаку кекай". Молоді актори, що працюють в цих театрах, шукають
шляхи для розширення круга глядачів і перетворення театру Но в сучасніше
видовище.
У Токіо є декілька будівель театрів, де даються
представлення театру Но: "Кандзэ капкан", "Суйдобаси",
"Хосе", "Умэвака" і інші; у Кіото - "Конгокай",
"Кандзэкай" і сцена храму "Ниси Хонгандзи"; у Осака -
"Оцуки" і "Ямомото". Театри Но є в містах Канадзава і
Фукуока (будівлі не закріплені за певними трупами). Після 2-ої світової війни
посилився інтерес до жанру кегэн. Для широких глядачів стали влаштовуватися
регулярні представлення кегэн.
У кінці 19 - нач. 20 вв. виникли нові види
театрального мистецтва : симпа, сингэки, синкокугэки.
Симпа - нова театральна школа, що виникла в кінці 19
століття в результаті демократичного руху "Дзию минкэн ундо" (Рух за
вільні народні права). Вона еклектично з'єднала в собі елементи традиційного і
нового театрів. Частина спектаклів цього театру побудована на прийомах театру
Кабуки, частина ставиться як сучасна драма сингэки. У репертуарі симпа
переважає мелодрама, що розповідає про життя Японії кінця 19 -начала 20 вв. З
сучасних авторів, що пишуть для симпа, найбільш відомий Кавагути Мацутаро. У
60-і рр. в Японії працює тільки одна трупа симпа : провідні актори цієї трупи :
Мидзутани Яэко, Исии Кан і Оя Итидзиро.
Синкокугэки - популярний театральний жанр, що склався
на основі творчої діяльності трупи, організованою Савада Седзиро в 1917 році.
Ця трупа прагнула створити театр для широких народних мас. П'єси синкокугэки
переважно показують життя воїнів-феодалів. Актори театру частково запозичували
виконавську техніку Кабуки. Вони створили особливий спектакль - кэнгэки
(спектакль з битвою на мечах). Керівники - Симада Цього і Тацуми Рютаро. Серед
сучасних драматургів, що пишуть п'єси для синкокугэки - Ходзе Хидэдзи.
Сингэки - сучасна драма, що з'явилася в Японії на
початку 20 століття під впливом європейського театру. Її формуванню сприяла
діяльність Цубоути Сее і Осанаи Каору. У 1909 році Цубоути Сее заснував
театральну асоціацію "Бунгэй кекай", де молоді актори на матеріалі
європейської драматургії навчалися новому драматичному мистецтву. У ці ж роки
був створений театр "Дзию гэкидзе", який очолили відомі актори Кабуки
Итикава Садандзи II і драматург Осанаи Каору. Цей театр познайомив японських
глядачів з творами Г. Ибсена, М. Горького, Г. Зудермана, Би. Шоу і інших. Для
розвитку сингэки велике значення мала діяльність театру "Цукидзи
сегэкидзе", створеного в 1924 році Осанаи Каору в співдружності з видатним
прогресивним режисером Хидзиката Еси. Театр наслідував у своїй роботі принципи
системи Станиславского. У перші роки свого існування театр сингэки ставив кращі
зразки західноєвропейської драми; вітчизняної драматургії в їх репертуарі не
було. Надалі стала розвиватися нова японська драматургія, з'явилися п'єси на
історичні і сучасні сюжети. Багато хто з них піднімає злободенні проблеми,
порушує гострі політичні питання. Провідні драматурги 5 0 - 6 0 - х рр. :
Кіносита Дзюндзи, Мураяма Томоеси, Утимура Наоя, Мисима Юкио, Танака Тикао та
ін.
Значне місце в репертуарі труп сингэки займають
сучасні перевідні п'єси. Серед них твори російських і сучасних драматургів. У
1963 - 1964 рр. в театрах Токіо були поставлені: "На дні",
"Мати" по Горькому, "Дядя Ваня"; "Піднята цілина"
по Шолохову, "Втрачений син" Арбузова, "Дванадцять місяців"
Маршака і інші.
У 1967 в Японії працювало св. 40 труп сингэки,
найбільш великі з них, : "Хайюдза" (керівник Сэнда Корэя),
"Мингэй" (керівник Уно Дзюкити), "Токе гэидзю-цудза"
(керівник Мураяма Томоеси), "Сип сэйсакудза" (керівник Маяма Михо). З
труп сингэки тільки "Хайюдза" має свою будівлю. Кожна нова постановка
в середньому витримує від 5 до 20 представлень. Більшість труп сингэки входять
в об'єднання "Сингэкидан кегикай". Найбільш відомі актори сингэки :
Сэнда Корэя, Такидзава Осаму, Уно Дзюкити, Одзава Эйтаро; актриси: Ямада Исудзу,
Сугимурара Харуко, Ямамото Ясуэ.
Немає коментарів:
Дописати коментар